OMEGA-3:N PARAS LÄHDE ON KALA

Omega-3-rasvahapot ovat monityydyttymättömiä rasvahappoja, jotka ovat elintärkeitä elimistölle. Ne osallistuvat verenpaineen säätelyyn, vähentävät veren hyytymistä ja vahvistavat vastustuskykyä. Keho ei itse kykene tuottamaan näitä rasvahappoja, joten ne on saatava ravinnosta.

Abban kalatuotteista saa Omega-3-rasvahappoja. Kalassa on nimenomaan pitkiä rasvahappoketjuja, joiden terveysvaikutuksia pidetään merkittävimpinä.

Vitamiineja ja kivennäisaineita

Kalassa on rasvaliukoisia vitamiineja. Erityisesti D-vitamiini on tärkeä, sillä se edistää luustoa vahvistavan kalsiumin imeytymistä elimistössä.

Tärkeimmät kivennäisaineet ovat jodi ja seleeni. Jodi on elintärkeä hivenaine, jonka puutos voi aiheuttaa häiriöitä kilpirauhasen toiminnassa. Seleeni taas on antioksidantti, joka lisää vastustuskykyä ja suojaa soluja vapailta radikaaleilta. Suomen maaperässä on vain vähän seleeniä, joten kala on hyvä seleenin lähde.

Kalassa on myös sinkkiä ja magnesiumia. Sinkki vaikuttaa muun muassa vastustuskykyyn, kun taas hermo- ja lihassolumme tarvitsevat magnesiumia.

Proteiini

Kala on ylipäänsä hyvin ravinteikasta ruokaa, eli kalasta saatu kalori sisältää suuren määrän ravintoaineita. Kalassa on laadukasta proteiinia, jonka elimistö pystyy helposti hyödyntämään. Proteiini toimii kehossa myös uusien solujen rakennusaineena ja pitää olon kylläisenä pitkään.